Богдан Хамідулін: Сучасне законодавство про реєстрацію місця проживання не має спільного з європейською практикою

Багато людей в Україні живуть не за місцем реєстрації. Їм не обов'язково змінювати «місце прописки», щоб, наприклад, переїхати чи орендувати житло. Але існує багато адмінпослуг, які неможливо отримати за місцем проживання, а не реєстрації.

  • З 2001 року офіційно таке поняття, як «прописка» зникло і змінилося на реєстрацію місця проживання. Але суть лишилася. Українці, які живуть не за місцем реєстрації, постійно стикаються з труднощами (перешкоди в оформленні субсидій, пенсій і тд.)

    У Києві люди виходили на масові мітинги про скасування прописки. Мітингувальники вважають, що людина повинна реєструватися там, де фактично мешкає. Експерти вважають, що ця система – пережиток часів радянського союзу, проте вона має як плюси, так і мінуси.

    «Ця система прив'язує людину до одного місця, але вона дає зрозуміти, скільки людей живе в країні, і таким чином розраховуються ресурси. Але коли йде мова про реалізацію громадянами своїх прав, наприклад, права власності, для цього потрібен окремий документ. У лікарні теж можна обслуговуватися не за місцем прописки, віддати дитину до садка чи школи можна теж за місцем проживання, але буде перевага для тих, у кого є реєстрація. У передмісті Києва це дуже складне питання, оскільки місць у садках завжди бракує навіть зареєстрованим дітям», – говорить Богдан Хамідулін.

    Не варто забувати про те, що на прописку звертають увагу і під час працевлаштування.

«При прийомі на роботу прописка має важливе значення, тому що працівники можуть не допускатися до матеріальних цінностей, банківської таємниці, конфіденційної інформації. Також прописка багато вирішує під час розгляду спорів судовими органами. Суд направляє повістки за місцем реєстрації. Іноді ви можете навіть не дізнатись про те, що вас викликають до суду», – говорить Богдан Хамідулін.

Також варто згадати і вплив «прописки» на виборчий процес. Місце реєстрації має велике значення для формування виборчих дільниць.

«Що стосується місцевих виборів, люди можуть голосувати в тих населених пунктах, де вони зареєстровані або мають змінити виборчу адресу для голосування. У 2020 році цю процедуру було спрощено, відтепер це можна зробити онлайн на сайті Державного реєстру виборців за допомогою електронного підпису. 

Приводом для зміни можуть слугувати: 

  • Договір про найм житла

  • Документ що засвідчує право власності на житло.

  • Документ що підтверджує перебування виборця в шлюбі з особою

  • Документ що засвідчує здійснення виборцем догляду за людиною

  •  Довідка про взяття  на облік внутрішньо переміщеної особи

  • Документ що засвідчує ведення підприємницької діяльності

Ми з Вами бачимо що можливості для обрання влади за місцем проживання у виборця набагато збільшились, що в свою чергу дозволяє впливати на процеси», – роз'яснює Богдан Хамідулін.


Втім проблема є більшою, ніж здається, і провокує корупцію.

«Особам, які проживають не за місцем реєстрації, важче отримати послуги у державних лікарнях. Більшість з них або не звертаються до державних медичних установ, або роблять різні неформальні внески, без яких фактично відмовляють в прийомі», – говорить Богдан Хамідулін.

Чи потрібна взагалі Україні прописка

«Якщо дивитися на практику європейських країн, там громадяни подають інформацію за місцем свого проживання, за якою їм надсилають рахунки та пошту. Україна взяла курс на євроінтеграцію, а це означає, що суспільство хоче конкретики в розумінні місця проживання та його значення», – каже Богдан Хамідулін.

За реформою децентралізації відбулося укрупнення районів. Чи означає це, що підприємствам потрібно «перереєструватися».

«Створення ОТГ у такому разі розглядається як зміна адміністративного району для платника податків. Зараз розпочнеться боротьба за кожне підприємство та кожного підприємця, тому що значна частина податків буде залишатися у громаді. 

На мою думку, голови майбутніх ОТГ мають створити умови для бізнесу щоб той хотів зареєструватись саме на їх території і сплачувати податки до їх місцевого бюджету.

Також важливу роль відіграє реєстрація громадян, які проживають на території ОТГ але не зареєстровані, тому що розрахунок кількості адмінпослуг, кількості місць садочків, шкіл та лікарень відбувається від кількості зареєстрованих. Тому потрібно максимально стимулювати жителів реєструватись за місцем фактичного проживання», – пояснює Богдан Хамідулін.

Довідка:

Нагадаємо, Центральна виборча комісія підготувала та прийняла Порядок розгляду звернення виборця щодо зміни виборчої адреси (затверджений постановою ЦВК від 18 травня 2020 року № 88) та Порядок визначення виборчої адреси виборця, який не має зареєстрованого місця проживання (затверджений постановою ЦВК від 11 червня 2020 року № 103).

Після набуття чинності вказаних документів (з 1 липня 2020 року) можливість брати участь у голосуванні за місцем фактичного проживання, в тому числі на місцевих виборах, отримають півтора мільйона внутрішньо переміщених осіб, понад мільйон виборців, які не мають зареєстрованого місця проживання, та близько 3,3 мільйона внутрішніх трудових мігрантів.

Ці зміни стануть важливим кроком щодо подальшої інтеграції зазначених категорій виборців у територіальні громади, де вони зараз фактично проживають. Адже невдовзі громадяни матимуть змогу брати активну участь у житті громад через формування органів місцевого самоврядування не тільки за формальним критерієм реєстрації місця проживання.

Богдан Хамідулін